Digitaalse loo koostamine
(Digital Storytelling)

 

2. Kuidas kirjutada, arendada,  digitaalset jutustust


 
 

1. Loo kirjutamine (Writing the Story);


Loo kirjutamine võib olla suunatud tegevus, läbi mingi teema.


Teemasid koolis:

- algkooli lõpuklasside õpilased koguvad ja koostavad digitaalse loona e-portfoolioid oma varasema arengu presenteerimiseks

- põhikooli õpilased saavad tegeleda mälestuste kogumisega, dokumenteerimisega, vanemate inimeste lugude lindistamisega

- keskkooli õpilased saavad tutvustada läbi juttude ja tegelaste reaalset kohalikku elu ja töökeskkonda, kuna mõeldakse karjäärivõimalustele.

- ülikooli õpilased saavad jagada oma oma eluks vajalikke kogemusi seoses suurlinnas elamisega - omavahelise koostöö arendamine, juhtimiskogemuse arendamine, töökohtade leidmine ja lisaks veel seiklused ja sekeldused sõpradega, perekonnaga.

- vanema generatsiooni õppijad oskavad anda ülevaate kõikvõimalikest atraktsioonidest, huvitavatest ja ajaloolistest kohtadest linnas ning näha elukeskkonda turisti vaatevinklist.

- kogu üldsus edastab digilugudena regionaalset arengut, elurütmi, sündmusi, sportlaste saavutusi, ning lood on aluseks äriplaanidele ning turismi arendamiseks.

Digitaalse jutustuse koostamine

Loo kirjutamiseks võib olla algatuseks ka idee, mille leidmine võib olla päris põnev rühmatöö protsess

Alustada tuleb mõttega, et igaühel on oma lugu, mida jutustada. Aluseks aitab ka tagasihoidlik mõttevälgatus

Idee peaks olema midagi sellist, mis õpilast emotsionaalselt haarab ning tekiks personaalne huvi seda edasi uurida ja arendada.

Hästi sobivad selleks kontrollimatud sündmused nagu looduskatastroofid, riikidevahelised konfliktid, viirused. Hea võimalus on lasta õpilastel tagasi peegeldada oma mõtteid talle huvipakkuval teemal.


Erinevate lühijuttude lugemine aitab viia oma digiloo koostamise lainele

Free short stories center to increase your love for literature


Erinevate tehtud digilugude vaatamine internetis aitab tekitada entusiasmi

http://www.vimeo.com/4131811


Reisimine ja erinevate paikade külastamine võib olla teemaks digitaalse loo koostamiseks.

http://www.youtube.com/watch?v=ERC2XqcZPpg&feature=player_embedded


Väljamõeldud digijutustuste koostamise (muinasjutud, fantaasialood) 4 tähtsat elementi oleksid:


1 - sõnum, mõte;

2 - konflikt;

3 - karakterid, tegelased;

4 - sündmustik, vandenõu, intriig;


Küsimused, millele mõelda väljamõeldud digiloo koostamisel on:


Mis on tõeline sõnum?

Mis on tuumik mõte (võiks mitte olla üle kahe põhiidee)?

Kes on vaatajaskond?


Fantaasialood -

Meetodid fantaasialoo kirjutamiseks:

How to Write a Credible Fantasy Story - wikiHow


Muinasjutud -

Meetodid muinasjuttude kirjutamiseks:

How to Write a Fairy Tale | eHow.com


2. Käsikirja arendamine


Kuigi idee millest kirjutada tundub hea, on oluline arendada sellest terviklik lugu.

Tervikliku loo koostamiseks ja teema edasiarendamiseks (jätkuvuse saavutamine) aitab kaasa avatud vastustega küsimuste küsimine.


Näiteks esivanemate ajaloo uurimine (history based storytelling) :

Kes oli see inimene?

Mida see inimene tegi, kellena töötas?

Millised sündmused vapustasid ja millised oli rõõmsad?

Lapsed, kuidas kasvasid ja mis neist sai?

Millised globaalsed sündmused neid mõjutasid?


Näiteks asukoha põhised (place based storytelling)

Mõtle esimese koha peale kus elasid.s

Mõtle koha peale, kus käisid koolis.

Mõtle koha peale, kus veetsid suvevaheajad.

Mõtle kohtadele, kus kohtusid oma parimate sõpradega


Näiteks kultuurilised digitaallood (cultural based storytelling)

Milline on rahvuslik töökultuur?

Kuidas religioonid rahvuses mõjutavad kultuuri?


Näiteks teaduslikud digitaallood (science based storytelling)

Kuidas säästa elukeskkonda?

Kuidas päästa loodus?

Kuidas päästa planeet?


Näiteks globaalsed digitaallood (global based storytelling)

Milliseid lugusid tead infosõja kohta?

Milliseid lugusid tead rahvusvaheliste konfliktide kohta?

Mida oskad rääkida tarkvarapiraatluse kohta?


Enesearengupõhine digitaallugu ehk ePortfoolio

Kuidas õppisid?

Mida oled saavutanud?

3. Loo planeerimine ehk kavandamine (Presentatsioon, Storyline, Storyboard);


Kavandamine on vajalik selleks, et mõelda läbi kuidas lugu digitaalsena kõige parem edastada oleks. Toon siinkohal välja kolm võimalust kavandamiseks:


Presentsatsiooni koostamine - selleks, et üle vaadata, milline visuaalne materjal on projekti jaoks saadaval. Presenteerimisega harjutatakse piltide kirjeldamist. Powerpoint programmiga saab luua huvitavaid presentatsioone ja oma loo ettekandeid.

Storyline on sündmustiku kulgemise kirjeldus ehk

Storyline juures kirjeldatakse tekstina erinevaid detaile, mis aitavad pärast lugu terviklikult kujutada. Hea lugu miksib endas fakte (mida sa tegid) tunnetega (su mõtted ja emotsioonid)


Näiteks kirjeldatakse ära visuaalne taust, lõhnad, maitsed, puudutused, helid. Kõike, mis aitaks uuesti teistele edastada, mida tunnetati, läbi elati, kogeti.


Päevikusse kirjutatakse tavaliselt täpselt, lühidalt, konkreetselt, mida päeva jooksul tehti ning seega ei pruugi kirja minna kõik emotsioonid, mis olid samuti olulised. Sellepärast on storyline nagu kondikava, mille põhjal saab terviklikku lugu uuesti kokku panna.

How to Plot a Novel for Beginners in Writing: A Guide to the Three Act Structure of Storytelling Made Simple | Suite101.com


Meetodina võetakse logist väljavõttena laused, struktureeritakse ning lisatakse mõtted ja tunded.


http://scavengerguides.com/creating-a-digital-story/turning-your-childs-journal-entries-into-a-storyline/


Kirjeldades lugu läbi 5 meele  (five senses), rõhudes emotsionaalsusele, saab oma digiloole anda parema rütmi. Milliseid pilte näidata pikemalt, millist lugu mängida lühemalt. Näiteks lõhna video kaudu edastada ei ole veel võimalik, kuid näidates lille põllul ning inimese emotsiooni, siis selle järgi võib tuletada, et lillepõld lõhnas (või vastupidi).


Visuaalse kavandi ehk stroyboardi (või ka süžeetahvl, jututahvli, süžeeskeemi) koostamine


Kritseldamine (scetching, drafting) kasutades märkmepabereid on üks lihtsamaid viise süžeekavandi koostamiseks

Erinevaid viise kuidas koostada Storyboardi


Valida ühevärviline sein, taust, tahvel ning erinevat värvi pakkides märkmepabereid ehk. Post-it note. Valida üks värv ning Iga pildi ja klipi nimi kirjutada eraldi märkmepaberile.

Asetada Post-it märkmed üksteise järgi ritta ning jälgida, et nende alla mahuks tulpadesse järgmised post-it märkmed, narratiivi (pealeloetava heli) jaoks.

Valida järgmise värviga Post-it märkmed ning kleepida iga klipi alla narratiiv.

Võib jätkata järgmiste värvidega üksteise alla samamoodi muusika ja heliefektidega.

Kui see on tehtud, saab neid märkmeid omavahel ümber tõsta ja asendada.

Samas on võimalik kasutada märkmete asemel ka Storyboardi põhja, kus on 4x6 indeks kaardid.

Teine viis kuidas Post-it märkmeid erinevate värvidega kasutatada on võtte plaanide määratlemine. Märkme paberile joonistatakse pilt tegevusest, näidatakse kaamera liikumise suund noolega ning erinevat värvi märkmed tähistavad vastavaid video filmimise plaane. Kui Digitaalse jutustuse juures näidatakse pilte, on hea mõelda, millist osa pildist on huvitav näidata, kuidas pilti parajaks kärpida ja kui kaua pilti vaatajale näidata.

Roheline - suur üldplaan (Long shot)

Kollane - erinevad vaated läbi kellegi silmade (Point of view)

Sinine - keskplaan (Mid Shot)

Roosa - lähiplaan(Close Up)

Oranž - üldplaan,  (Wide/Establishing)

Podcasti põhi loo jutustamise osa struktureerimiseks, läbimõtlemiseks

http://www.voices.com/podcasting/plan-your-podcast.html



Veebipõhised diagrammid loo struktureerimiseks, idee kirjeldamiseks

http://www.gliffy.com/


Ajakava ja tegevuskava koostamine, loo koostamise ajalise mahu arvutamiseks, projektijuhtimine

Timeline templates

http://office.microsoft.com/en-us/templates/timeline-TC001016266.aspx


Tehnoloogiaid teksti, fotode, graafika, heli ja video kombineerimiseks erinevatesse vormidesse - eScrapbooking.

http://escrapbooking.com/projects/


1. Andmete visualiseerimine - Scrapdata

http://escrapbooking.com/projects/scrapdata/index.htm


2. Koomiksite koostamine - ScrapComics

http://escrapbooking.com/projects/scrapcomic/index.htm


3. Müsteeriumite lahendamine - ScrapQuest

http://escrapbooking.com/projects/scrapquest/index.htm


4. Raamatu teksti visualiseerimine - ScrapBlog

http://escrapbooking.com/projects/scrapblog/index.htm


5. Demonstratsioon sisu mõistmiseks - Scrapthink

http://escrapbooking.com/projects/scrapthink/index.htm


6. Inimeste, kohtade, sündmuste kirjeldamine läbi ajaloo - ScrapHistories

http://escrapbooking.com/projects/scraphistory/index.htm


7. Ideede algatamiseks - ScrapStarter

http://escrapbooking.com/projects/scrapstarter/index.htm

Loo terviklikkuse testimiseks ja analüüsimiseks küsitakse avatud küsimusi: (http://www.mediacollege.com/journalism/interviews/open-ended-questions.html)


- Millised on erinevad võimalused digiloo jutustamiseks?

- Milliseid emotsioone annab muusika kasutamine antud loole?

- Milline oleks tagasiside vaatajatelt, mida nad võiksid loo kohta öelda?

- Milline lisainformatsioon on vajalik, et vaatajad saaksid loost paremini aru?

- Kui eemaldada muusika ja heliefektid, kas lugu kannaks edasi sama mõtet, ideed, emotsiooni?


Võimalikud sammud digitaalse jutustuse koostamiseks on:


1. Loo kirjutamine (Writing the Story);

2. Käsikirja arendamine (Develop Script);

3. Loo planeerimine visuaalselt (Storyboard, Storyline);

4. Ressursside leidmine (aeg, inimesed, tarkvara, materjalid) (Locate Resources);

5. Pildi, helimaterjali, teksti (meedia elementide) kogumine/koostamine ja organiseerimine arvutis (Organizing files);

6. Digitaalse loo monteerimine (Create project);

7. Digitaalse loo jagamine (Video Sharing).

Meetodeid audiovisuaalteose analüüsimiseks:


Fotokirjandi harjutus (Photo Essay) -


Valida välja hulk fotosid eesmärgil ergutada mõtlema neist loo leidmist (vähesel määral lisada kirjeldavat teksti).

Variant 1.

Valida üks pilt (inimesed tegevuses) ja mõelda selle pildi juurde lugu

Variant 2.

Koostada pildiseeria erinevatel teemadel ja luua nende vahel tähendus, siduv idee, otsida varjatud sõnumit

Variant 3.

Koostada pildiseeria ühest inimesest erinevates kohtades, luua virtuaaltuur

Variant 4.

Vaadata erinevaid videoklippe ilma helita - milliseid erinevaid emotsioone edastada

Variant 5.

Vaadata pildiseeriat ning valida taustamuusikat

Variant 6.

Vaadata pildiseeriat ning lisada kommentaare tekstina

Variant 7.

Vaadata pildiseeriat ja kirjeldada pilte, samaaegselt heli salvestades